ادامه مطلب

تاریخ ایجاد: یک شنیه 20 آذر 1399 تعداد بازدید: 316 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
گارتنر : استراتژیک برتر "روندهای فنآوری" برای سالهای 2021 تا 2025

گارتنر : استراتژیک برتر "روندهای فنآوری" برای سال­های 2021 تا 2025 : مردم- محوری و مستقل از مکان

مردم-محوری (People Centricity)

اینترنت رفتارها

 (Internet of Behaviors)

ترکیبی از فنآوری­های موجود که مستقیما روی فرد متمرکز است از قبیل تشخیص چهره، ردیابی مکان و کلان داده که داده­های حاصل را با رویدادهای رفتاری مرتبطی مانند خریدهای نقدی یا استفاده از دستگاه، متصل و با پردازش رویدادهای رفتاری، جهت شناسایی فعالیت­هایی همچون سنجش کارایی راننده برای تغییر نرخ بیمه یا ایجاد امتیاز اعتباری با توجه به بحث­های اخلاقی و اجتماعی در بخش­های خصوصی ، تجاری و دولتی می­باشد.

مجموع تجارب

( Total Experience)

استراتژی آینده سازمان­ها، ارتباط و تجمیع تجارب مشتری و کارکنان که شامل طیف وسیعی از تجارب مرتبطی از قبیل تجربه واقعی کاربر از محصول جهت تعامل، مشارکت و طرفداری است.

سازمان­هایی که از مجموع تجارب مشتری و کارمند استفاده ­نمایند، نسبت به رقبا، 25 درصد رضایتمندی بیشتری کسب خواهد نمود.

رایانش ارتقای حریم خصوصی

(Privacy-Enhancing Computation)

حفظ حریم خصوصی سازمان­ها در حال تبدیل به یک مسئله و نگرانی بزرگ با مقررات جدید است.

روشهای جدیدی برای ارتقای حفظ حریم خصوصی از قبیل حریم خصوصی افتراقی، رمزنگاری همومورفیک(هم­ریختی) و محیط اجرایی قابل اعتماد در برخی پردازنده­ها و ابرهای بزرگ شامل جستجو در داده­های رمزنگاری و داده­های محافظت شده ، پردازش داده ها در محیط­های غیرقابل اعتماد و تحلیل داده­های چند-جانبه ارائه شده است.

مستقل از مکان (Location Independence)

رایانش ابری توزیع شده (Distributed Cloud)

مقررات جدید و شرایط ذخیره داده­ها با فنآوری مانند رایانش لبه­، شروع به انتقال بسیاری از بار کاری ابرهای مرکزی به محیط­های توزیع­شده متعدد، نموده که در این فرآیند، رایانش در مکان­های مختلف فیزیکی انجام شده، در حالیکه عملکرد، حاکمیت و تکامل خدمات بر عهده ابر عمومی است.

 ابر بزرگ، ابرهای لبه­ را برای کاربرد اینترنت اشیا ایجاد نموده، در حالیکه مدل­های دیگری از قبیل ابر انجمن منطقه مترو ، ابر لبه تلفن همراه G5 و ابر لبه شبکه در حال ظهور است.

عملیات در هرجا (Anywhere Operations)

امروزه سازمان­ها در همه جا مشتری و کارمندانی دارند و انواع خدمات را در هر مکانی ارائه می­دهند که نیاز به یک مدل عملیاتی فنآوری اطلاعات شامل دورکاری و تحویل مجازی است.

ایده اصلی شامل مفاهیم دیجیتالی و دورکاری که تجارب و فضاهای فیزیکی را به صورت دیجیتالی افزایش داده تا قابلیت­های کسب و کار توزیع و منجر به افزایش بهره­وری نیروی کار و دسترسی مشتری گردد.

شبکه امنیت سایبری (Cybersecurity Mesh)

اکثر دارایی­های سازمان خارج از محیط­های امن فیزیکی و منطقی سنتی قرار دارند.

پس نیاز به یک شبکه امنیت سایبری مستحکم که از درخواست­های کنترل دسترسی دیجیتال، پشتیبانی نموده و هر کسی را قادر سازد تا با خیالی امن و راحت به دارایی­های دیجیتالی مستقل از مکان دارایی یا شخص، دسترسی یابد.


گارتنر : استراتژیک برتر "روندهای فنآوری" برای سال­های 2021 تا 2025 : تحویل منعطف و نوآوری ترکیبی

تحویل منعطف (Resilient Delivery)

کسب و کار تلفیقی هوشمند

( Intelligent Composable Business)

سازمان­ها جهت دستیابی ساده­تر به اطلاعات و پاسخگویی دقیق­تر به آنها، نیازمند تصمیم­گیری ریشه­ای و مهندسی مجدد می­باشند تا داده­ها، تحلیل­ها و نرم­افزارها برای انعطاف­پذیری بیشتر با هم کار کنند و سازمان­ها جهت تسریع در پیاده­سازی و اجرای ویژگی­های جدید از رویکرد ترکیبی، ساختار داده ویژه و بستر تلفیق نرم­افزاری، استفاده نمایند.

مهندسی هوش مصنوعی

 (AI Engineering)

نیمی از پروژه­های تولیدی، از نمونه­های اولیه و پیش­بینی­کننده هوش مصنوعی، جهت فرآیند تولید و توسعه محصولات بهره می­برند.

سازمان­ها به مهندسی هوش مصنوعی جهت ایجاد عملیات هوشمند پایدار در مقیاس مناسب، بر اساس سه رکن، عملیات توسعه، عملیات مدل و عملیات داده­ها، نیاز دارند.

هوش مصنوعی در نظام­ مدل عملیات، هوش مصنوعی مرکب و هوش مصنوعی مولد ، به صورت پویا بهبود، تکامل و به بلوغ می­رسد.

فرا-خودکارسازی

 (Hyper automation)

افزایش عملیات دیجیتالی موجب افزایش سرعت، کارایی و ظرفیت عملیات شده و نیازمند خودکارسازی (اتوماسیون) هوشمند می­باشد.

فرا-خودکارسازی راهکاری تلفیقی از فنآوری­های پیشرفته، نرم‌‌افزارها، هوش مصنوعی، دوقلوی دیجیتالی، روباتیک، نرم‌افزار هوشمند مدیریت کسب‌ وکار ، فرآیندهای خودکار با انعطاف‌پذیری بالا برای انجام عملیات استفاده می­نماید.

فرا-خودکارسازی شامل مراحل کشف، تحلیل، خودکارسازی ، اندازه‌گیری، نظارت و ارزیابی مجدد است.

سازمان­ها دارای انواع بدهی­ مانند بدهی فنی می­باشند و     فرا-خودکارسازی آن را به نقدینگی تبدیل و هزینه عملیات را کاهش، تعامل میان عملکردها، فرآیندها و شاخص‌های کلیدی را ارزیابی و تجسم‌ می­نماید .

 

نوآوری­ ترکیبی (Combinatorial Innovation)

روندهای فنآوری مردم-محوری، مستقل از مکان و تحویل منعطف برای ایجاد دنیای دیجیتال با یکدیگر ترکیب و تقویت می­شوند تا موجب ارزش­آفرینی و کاهش هزینه­ها شده و تبدیل به یک اولویت استراتژیک گردد و برای بهبود انعطاف­پذیری مدل­های کسب و کار و فنآوری اطلاعات، پشتیبانی کننده باشد.

https://www.pcmag.com/news/gartners-top-strategic-technology-trends-for-2021


print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
کد CAPTCHA
وارد نمودن کد