ادامه مطلب

تاریخ ایجاد: پنج شنبه 07 فروردین 1395 تعداد بازدید: 1371 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
غنی سازی دانش و تجربه با واقعیت مجازی

«واقعیت مجازی» (Virtual Reality) یکی از موضوعات محوری گفتگوها و فن آوری های رونمایی شده در جریان کنگره جهانی موبایل در بارسلون بود.

«واقعیت مجازی» یا VR یک فناوری نوین است که طی آن کاربر در یک محیط شبیه سازی شده رایانه ای، خود را در دنیای واقعی مجسم می کند.

سینمای «شش بعدی» نمونه ای از این فناوری است که با تلفیق نمایش سه بعدی فیلم ها و سیستم حرکتی پیشرفته صندلی ها و افکت های ویژه، بیننده را در فضایی کاملا واقعی قرار می دهد. شرکت سامسونگ از جدیدترین فن آوری «واقعیت مجازی» یا VR سینمای شش بعدی و همینطور امکان خلق تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه که اکثر مدل های گوشی های هوشمند به آن مجهز شده اند، در جریان کنگره جهانی موبایل در بارسلون رونمایی کرد.

ژان دانیل آیمه، معاون اروپایی سامسونگ در این باره به خبرنگار یورونیوز گفت: «کارهای به مراتب بیشتری را می توانیم انجام دهیم. نه تنها با گوشی هایمان بلکه با همه ابزارهای اکوسیستمی که در اطراف می بینیم. اپلیکیشن های مربوط به واقعیت مجازی خیلی زیاد شده اند؛ در حوزه آموزش، در تجارت و معامله… بیشتر هم خواهند شد این تازه اول راه است.»

در ابتدا دامنه اپلیکیشن های واقعیت مجازی یا VR به بازی های الکترونیک محدود بود اما اکنون اکثر حوزه های زندگی روزمره را نیز در بر گرفته است. شرکت تایوانی HTC یک اپلیکیشن جالب را در این زمینه طراحی کرده است.

جان گودارد، رییس بازار یابی شرکت HTC در اروپا می گوید: «به نظرم کسانی که در کار توسعه این صنعت هستند راه های زیرکانه ای برای سوددهی اپلیکیشن های واقعیت مجازی پیدا می کنند. این می تواند چیزی مثل یک شبیه ساز باشد که به جراحان اجازه دهد در واقعیت مجازی هم کار خود را بکنند یا با آن بتوان افراد شاغل در مشاغل خطرناک را آموزش داد یا به ته دریا رفت یا کارهای دیگری را عملی کرد.»

پیشگامان این صنعت، رقابت در این زمینه را از مدتها پیش آغاز کرده اند. ارزش بازار جهانی این بخش بالغ بر یک میلیارد یورو است. تخمین زده می شود تنها تا پایان سال جاری میلادی ۱۳ میلیون هِدسِت VR به فروش برسد و تا ۴ سال دیگر حجم معاملات به رقم ۹۷ میلیون دستگاه در سال برسد.

جهانگردان لندن می توانند سفری به پیشینه تاریخی مکان های معروف پایتخت بریتانیا نیز داشته باشند. با استفاده از یک اپلیکیشن واقعیت مجازی به نام «تایم لوپر» (Timelooper) ، تنها به یک تلفن هوشمند و عینک واقعیت مجازی مقوایی نیاز است. به عنوان مثال برج و قلعه معروف لندن به شکل ۷۵۰ سال پیش جلوی چشم بازدید کننده قرار می گیرد.

اندرو فینبرگ از سازندگان اپلیکیشن این واقعیت مجازی می گوید: «ما در حقیقت زیرساخت برج لندن امروزی را با زیرساخت آن در قرن ۱۳ میلادی روی هم منطبق می کنیم. به عنوان مثال امروزه کافه استارباکس و خندق را اطراف قلعه می بینید. ولی ما شما را به گذشته و تاریخ می بریم تا تصویر دقیق برج و قلعه را در روزهای رونق آن نشان دهیم.»

بازدید کننده با استفاده از این عینک و حرکت در زاویه های مختلف می تواند در دنیای واقعیت مجازی گردش کند. استفاده از این امکان و دیدن ویدیو ها فقط با حضور در آن مکان ممکن است. یک راهنمای جهانگردی لندن با اشاره به این اپلیکیشن می گوید: «تجربه جالبی برای بازدید کننده است. وظیفه من شرح داستان و ترکیبب آن با آنچیزی است که بازدید کننده می بیند. می بینم بچه ها چطور جذب داستانی برایشان تعریف می کنم می شوند.»

استفاده از فناوری واقعیت مجازی در موزه ها و مکان های مشابه، تجربه بصری بازدید کنندگان را غنی تر می کند. اولین نسخه اپلیکیشن «تایم لوپر» (Timelooper) با سه مکان تاریخی، سال ۲۰۱۵ استفاده شد و بزودی در نیویورک نیز بهره برداری خواهد شد.

همایش جهانی تلفن همراه در بارسلون، یک رویداد سالانه مهم برای عرضه تازه ترین فناوری های تلفن همراه است. اما در همایش امسال که از ۲۱ تا ۲۵ فوریه در جریان است سامسونگ مهمان ویژه خود، مارک زاکربرگ را معرفی کرد تا برنامه مشترک آنها را اعلام کند.

مدیر شبکه فیسبوک در مراسم معرفی این پروژه در بارسلون گفت: «من برنامه نویسی کامپیوتر را از ۱۱ سالگی شروع کردم. یادم می آید سر کلاس ریاضی مدرسه، چون کامپیوترم همراهم نبود در دفترچه ام کدنویسی می کردم. از آنوقت تصور می کردم برای تصویر کردن دنیا به جای حرکت در وبسایت های دو بعدی، می توانیم دنیای بکلی متفاوتی را تجربه کنیم که مانند دنیای واقعی است اما فراتر از دو بعدی است. از آن وقت ایده واقعیت مجازی برای من جالب بود و منتظر روزی بودم تا بتوانم این تجربه را ایجاد کنم و حال با همکاری سامسونگ و فیسبوک این ممکن شده و آن روز فرا رسیده است.»

در حالیکه سامانه (عینک) واقعیت مجازی سامسونگ موسوم به Gear VR سال گذشته به بازار معرفی شد مارک زاکربرگ می گوید این عینک بهترین وسیله برای آوردن واقعیت مجازی به فیسبوک است. او می خواهد از فناوری سامسونگ برای آوردن ویدیوهای ۳۶۰ درجه به فیسبوک استفاده کند. این شبکه اجتماعی می گوید در یک سال گذشته سرگرم پیشبردن مراحل فنی این پروژه بوده است.

مارک زاکربرگ در ادامه افزود: «در یک سال گذشته تلاش کردیم فیسبوک را به بهترین محیط برای ویدیوهای ۳۶۰ درجه تبدیل کنیم. ویدیو یکی از جالبترین مطالبی است که در دنیای آنلاین وجود دارد. در حال حاضر روزانه بیش از صد میلیون ساعت ویدیو در فیسبوک تماشا می شود. اما ویدیوهای ۳۶۰ درجه به مراتب بیشتر از ویدیوی دو بعدی تاثیرگذار است. برای اینکه مخاطب و کاربر دیگر ببینده محض نیست و احساس می کند که واقعا در آن جا است، مثلا در تاهیتی موج سواری می کند و یا روی کره مریخ در حال گردش است.»

سامسونگ بزودی دوربین های ۳۶۰ درجه به نام «گیر ۳۶۰ » را به بازار عرضه می کند. این دوربین ها با داشتن لنز جلو و پشت، فیلم ۳۶۰ درجه می گیرند که مناسب ابزارها و اپلیکیشن های واقعیت مجازی است. بعلاوه، گوشی های جدید سامسونگ دارای اپلیکشن اشتراک گذاری و تماشای ویدیوهای ۳۶۰ درجه هستند. این موضوع به این معنی است که کاربران با داشتن هد ست واقعیت مجازی، می توانند فیلم های ۳۶۰ درجه را ببینند.

اما پس از معارفه فیسبوک، یکی از روسای سامسونگ تازه ترین گوشی هوشمند، گالاکسی اس ۷ و اس ۷ اج را معرفی کرد. علاوه بر از بین بردن برآمدگی دوربین و انحنای پشت موبایل، گوشی گالاکسی اس ۷ و اس ۷ اج باریکتر و دوربین آن پیشرفته تر از گالاکسی شش است. اما به گفته کارشناسان تحول اساسی در گوشی های سامسونگ محسوب نمی شود.

در عرصه واقعیت مجازی، ال جی تولید کننده دیگر کره جنوبی با دوربین ۳۶۰ درجه به همایش آمده است که تصاویر با کیفیت ۲ کی می گیرد. دستگاه دیدن واقعیت مجازی ال جی، عینکی سبک تر با دوصفحه نمایش کوچک وضوع بالا اچ دی (HD) است که با سیم به تلفن همراه وصل می شود.

کنگره جهانی موبایل، دبلیو ام سی (MWC) تا ۲۵ فوریه در بارسلون ادامه دارد. گزارش های بعدی از این رویداد را دنبال کنید.

«فوبی» یا ترس های بیمارگونه و توهمی دلایل و همچنین شیوه های درمانی متفاوتی دارد. پزشکان بیمارستان ون گوگ در بلژیک فناوری واقعیت مجازی را تجربه می کنند. آنها می گویند هدفشان مواجه سازی آرام و کنترل شده فرد با سناریوی های هراس آور است. فردی که در این تجربه واقعیت مجازی شرکت می کند می داند که در محیطی امن قرار دارد. اما مغز او درست مانند وقتی که او در شرایط واقعی است واکنش نشان می دهد. یکی از کارشناسان این بیمارستان میگوید: «این روشی برای تغییر است و به درمان آنها کمک می کند. درمان با واقعیت مجازی از بازی های ویدیویی گرفته شده است. ما هم به همین روش توانستیم سناریو و صحنه های فوبی از ارتفاع و یا اختلال تنش زای پس از رویداد را بازسازی کنیم.»

اما با وجود انواع مختلف ترس های بیمارگونه، در وضعیت مطلوب، باید برای هر فرد برنامه جداگانه ای طراحی شود. پژوهشگران سوییسی روی دستگاهی کار می کنند که هدفش برنامه ریزی بر اساس نیاز فردی است. دانشمند علم اعصاب این مرکز می گوید: «برای طراحی دستگاه واقعیت مجازی، بجای ساختن تصویر سه بعدی ما ترجیح می دهیم آن را فیلمبرداری کنیم. با این نوع دوربین می توانیم سکانس های پانارومایی فیلمبرداری کنیم. افراد با این تصاویر با صدا، از راه واقعیت مجازی یک تجربه واقعی کسب کنند.»

تمایل به کاربست واقعیت مجازی برای درمان فوبی یا ترس های بیمارگونه بیش از گذشته است. پزشکان بلژیکی موفقیت آن را بین ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزیابی کرده اند. اما بعضی کارشناسان ضمن مخالفت می گویند هنوز نسبت به واکنش مغز در مواجه طولانی با این ابزار، دانش کافی در دست نیست.

در نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی الکترونیک امسال در لاس وگاس، بیش از چهل غرفه به فناوری به واقعیت مجازی اختصاص دارد. این رقم نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد بیشتر است.

هد ست های متصل به Oculus و HTC و سونی در غرفه ها دیده می شود.

مسئولان نمایشگاه می گویند که فروش هد ست های “واقعیت مجازی” به ۱.۲میلیون واحد رسیده و پیش بینی می کنند که در آمد حاصل از این فروش ۵۴۰ میلیون دلار برسد.

این در حالی است که مشتاقان گوشیهای HoloLens میکروسافت منتظر بیرون آمدن این محصول در ماه سپتامبر هستند. یکی از کارشناسان حاضر می گوید: «چند تولید کننده، زمان ارائه محصولات جدید “واقعیت مجازی” در سال ۲۰۱۶ را اعلام کرده اند. رقابت هیجان انگیزی وجود دارد. واقعیت مجازی شما را به دنیای دیگری می برد. هد ست را که می گذارید از دنیای اطرافتان جدا می شوید. می تواند شما را به کنار دریا، در کوه یا باغ ببرد.، به آینده دور پرتاب می شوید. واقعیت مجازی تجربه دیگری است.»

با اینکه واقعیت مجازی بیشتر برای شبیه سازی در بازی استفاده می شود ولی دست اندرکاران، به فکر استفاده های دیگری از این فناوری نیز هستند.

شرکتی در لندن که در حوزه واقعیت مجازی فعالیت می کند، بر پایه کار با قهرمانان ورزش، سازندگان خودرو، گروههای موسیقی و حتی آژانس های مسافرتی، افق تازه ای برای کاربردهای واقعیت مجازی گشوده است. یک یاز کارشناسان این شرکت می گوید: «با دوربین های فیلمبرداری ۳۶۰ درجه ای کار می کنیم که بنا بر استفاده های مختلف شکلشان می تواند تغییر کند. مثلاً توپی باشند. این دوربین ها در آن واحد فیلم ویدئو می گیرند. این ها را با هم هماهنگ می کنیم و با درهم آمیختن آنها دنیای مجازی را می سازیم که شما از طریق هد ست های واقعیت مجازی وارد آن می شوید.»

نمایشگاه کالاهای الکترونیکی تا نهم ژانویه در لاس وگاس آمریکا برپاست و بیش از۳۶۰۰ دارنده غرفه آخرین محصولات مثل Oculus VR, Virtuix and Sphero خدماتشان را عرضه می کنند.



منبع : http://persian.euronews.com/


print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
کد CAPTCHA
وارد نمودن کد