ادامه مطلب

تاریخ ایجاد: پنج شنبه 01 دی 1393 تعداد بازدید: 1569 تعداد نظرات ارسالی: 0 نویسنده: host
معرفی ۶ ابزار توسعه نرم‌افزار موبایل

معرفی۶ ابزار توسعه نرم‌افزار موبایل

به گزارش جام جم کلیک: دغدغه هر توسعه دهنده‌ای این است که اپلیکیشن‌اشدر سراسر سیستم عامل‌ها و فروشگاه‌های اپلیکیشن وجود داشته باشد و باعث افزایشتعداد کاربرانش شود ولی توسعه و طراحی هر اپلیکیشن برای یک پلتفرم خاص نیاز بههزینه و زمان زیادی دارد.

از سوی دیگر به آگاهی وتسلط بر طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه نویسی مختلف نیز احتیاج است.

خوشبختانه ارتقای ابزارتوسعه کراس پلتفرم توانسته است تا حدی اینگونه مشکلات را از سر راه توسعه دهندگانبردارد. فارغ از ضعف و قوت‌های این ابزار که در مواجهه با بهره‌گیری از قابلیت‌هایتلفن همراه خود را نشان می‌دهد در زیر به معرفی 6 مورد از محبوب‌ترین این ابزارخواهیم پرداخت:

1- Xamarin

زامارین (Xamarin) در ماه مه سال ۲۰۱۱ توسط سازندگان پروژهمتن بازMono Android خلق شد. تاکنون حدود ۷۰۰ هزار توسعه دهنده دربیش از ۱۲۰ کشور جهان بروی اینفریم ورک کار کرده‌اند. زامارین بر پایه زبان برنامه نویسی سی شارپ بنا شده است وکتابخانه آن حدود ۲۰۰۰۰ کامپوننت قابل استفادهدارد، کدهای برنامه قبل از کامپایل شدن در بستر فریم ورک دات نت اجرا می‌شوند ونهایتا به صورت کدهای بومی آی او اس و آندروید در خروجی پدید می‌آیند. توسعهدهندگانی که از این ابزار استفاده کنند می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را بروی بیش از۱۰۰۰ دستگاه مختلف که با تکنولوژی پردازش ابری (Cloud) بنا شده است تست کنند.

در وب سایت زامارینسرویسی تحت عنوانINSIGHT وجود دارد که همانندسرویس‌های آمارگیر و تحلیل‌گر اطلاعات مفیدی در رابطه با میزان ترافیک کاربران،گزارشی از خرابی‌ها را به توسعه دهندگان ارائه می‌کند.

البته شاید بتوان گفتکه نیمی از طرفدارانXamarin برنامه نویسان پیشرفتههستند چون بیشترین آمار استفاده از این فریم ورک در پروژه‌های تجاری و کارهای تیمیاست. محیط برنامه نویسی این فریم ورکXamarin Studio نامدارد که قابل نصب بروی هر دو سیستم عامل‌ ویندوز و مک خواهد بود و همچنین اخیرابروی نرم افزارVisual Studio 2015 امکاناستفاده از آن وجود دارد.

2-Phonegap

ایده آن در سال ۲۰۰۹ از یک استارتاپ تحتعنوانNitobi شکل گرفت و در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت ادوبیخریداری شد که هدف آنها ایجاد فریم ورکی برای تولید اپلیکیشن‌های موبایل براساسزبان‌های رایج وب مثل CSSو HTML5 و جاوا اسکریپت بود، از آنجایی که قرار بود این پروژه به صورت متنباز مدیریت شود اجرای آن به شرکت حامی اپن سورس یعنی آپاچی واگذار شد.

فون گپ (Phonegap) کدهای برنامه را باتوجه به مرورگر هر دستگاه خروجی را به کاربر نمایش خواهد داد و به همین دلیل کیفیتخروجی بروی دستگاه‌های مختلف یکسان نیست و به هسته گرافیکی دستگاه کاربران بر می‌گردد.این فریم ورک تقریبا تمام سیستم عامل‌های رایج نظیر آندروید، آی او اس و ویندوزموبایل و ... را پشتیبانی می‌کند.

ساده و راحت‌ترین محیطبرنامه برای کدنویسی با فون گپ نرم افزارهای رایج ادیتور متن و افزونه‌های توسعهدهندگان مرورگر گوگل کروم است، البته در کنار آنها می‌توان به نرم افزارهای Xcode ، Visual Studio و نسخه آخر Adobe Dreamweaver اشاره کرد. مهارت در زبان‌های HTML5 و CSSو جاوا اسکریپت فرآیندکار در این پلتفرم را برای توسعه دهندگان تسهیل می‌کند. همچنین پلاگین‌های متعددیدر سورس کدهای گوناگون برای راحتی کار با فون گپ وجود دارد.

3-Appcelerator

اپسلریتر (Appcelerator) نام یکی از شرکت‌هایفناوری حوزه تلفن همراه در کالیفرنیا است که یکی از محصولات متن باز آن تیتانیومنام داشته و مورد بحث ما است. این پلتفرم هم همانند دیگر رقبای خود از اغلب سیستمعامل‌های معروف پشتیبانی می‌کند. رویکرد تیتانیوم را می‌توان به نوعی مثل فون گپتصور کرد زیرا هر دو از فناوری‌های وب برای توسعه برنامه استفاده می‌کنند.

SDK تیتانیوم توسعه دهندگانرا قادر می‌سازد تا با هر سطحی از دانش به کمک یک پایگاه کد واحد جاوا اسکریپت بههمراه بیش از ۵۰۰۰ رابط کاربردی برنامهنویسی اپلیکیشن‌های بومی و کراس پلتفرم تولید کنند.

معماری این زبان برپایه MVC است و بیش از ۶۵۰ هزار توسعه دهنده برایبهبود و گسترش این پلتفرم مشغول فعالیت هستند.
اگر شما از آن دستهافرادی هستید که در محیطEclipse برنامه نویسی کرده‌ایدبه راحتی می توانید با تیتانیوم استودیو کار کنید چون محیط آن Eclipse-based است و همچنین حدود ۷۰٪ تا ۸۰٪ از کدهای نوشته شده رامی‌توان در سراسر برنامه دوباره استفاده کرد.
وب سایت Business Insider در سال ۲۰۱۳ تخمین زده بود که حدود۱۰٪ اپلیکیشن‌های موجود درتلفن‌های هوشمند براساس این پلتفرم ساخته شده‌اند.

4-RhoMobile

روموبایل (RhoMobile) یک فریم ورک متن بازاست که برای تولید اپلیکیشن‌های بومی توسط شرکت موتورولا توسعه یافته و بروی اغلبدستگاه‌های همراه قابل اجرا خواهد بود. این مساله به این معنی است که این فریم ورکبدون در نظر گرفتن برند تجاری، اندازه صفحه نمایش یا سیستم عامل در چارچوبی مشخص؛فرآیند تولید یک اپلیکیشن را طی می‌کند.Rhodes بر اساس یک مدل View-controller basedکه بر پایه HTML5 و زبان Ruby توسعه یافته است. Rhodes همانند دیگر هم صنف‌هایخود از سیستم عامل‌های رایج و همچنین سیمبین پشتیبانی می‌کند.

در کل Rhodes دارای چهار قابلیت کلیاست. به عنوان اولین قابلیت ازRhoElements نام می‌بریم که کاربردآن در اپلیکیشن‌های تجاری با اطلاعات گسترده است که می‌توان از API فراوانی که وجود داردبرای فشرده سازی و یکپارچه سازی اطلاعات استفاده کرد، البته ناگفته نماند که RhoElements فقط یک API نیست بلکه در خیلیموارد ORM(یک لایه مترجم بین زبانبرنامه‌نویسی و پایگاه داده رابطه‌ای است که این دو را به هم تبدیل می‌کند و درعمل باعث می‌شود که این دو حیطه کاملا متفاوت زبان یکدیگر را به خوبی بشناسند)بدون احتیاج به استفاده از دستورات SQLاطلاعات را فراخوانی می‌کند.

قابلیت دوم RhoStudio نام دارد که در محیطیاجازه توسعه و طراحی و اشکال زدایی و نهایتا تست را برای توسعه دهندگان بوجود می‌آورد.

قابلیت سوم RhoConnect است و مربوط به ادغاماطلاعات و همگام سازی داده‌ها است که با تکنولوژی پردازش ابری این امکان قابلاستفاده است.

قابلیت آخر RhoGallery است که در واقع می‌تواندبه عنوان یک هاست امکان مدیریت اپلیکیشن‌ها بروی دستگاه‌های مختلف و کنترل کاربرانآنها را برای توسعه دهندگان و بویژه مدیران IT سازمان‌هارا فراهم آورد. این امکان غالبا برای سازمان‌های بزرگ با یک جامعه مصرف کننده مشخصکارآمد خواهد بود.

5-Unity

شاید بتوان یونیتی (Unity) را یکی از محبوب‌ترینموتورهای بازی ساز معرفی کرد که برای توسعه بازی‌های کراس پلتفرم مورد توجه بسیاریاز توسعه دهندگان قرار گرفته و همین طور دارای محیطی ویژوال متشکل از موتورگرافیکی و توسعه یکپارچه خطی است.UnityScript از نرم‌افزار Mono که یک نرم‌افزار متنباز است به عنوان ویرایشگر زبان برنامه نویسی استفاده می‌کند و همچنین از اکثرزبان‌های برنامه نویسی بزرگ نظیر جاوااسکریپت و سی شارپ پشتیبانی به عمل می‌آورد.

6-Sencha

سنچا (Sencha) با ترکیبی از تکنولوژی‌هایوب، به خصوصHTML5 به توسعه وب اپلیکیشن‌هاکمک می‌کند. این فریم ورک با هدف گسترش استفاده از زبان HTML5 در توسعه تولیدات کراس پلتفرم از سال ۲۰۰۸ شهرت زیادی یافت وحدود ۲ میلیون توسعه دهنده درسراسر جهان دارد.

نام پروژه‌های متن بازگروه سنچا عبارتند ازSencha Touch ، Sencha Extjs وSencha Gxt که با کتابخانه‌هایمتعدد به ساخت وب اپلیکیشن‌ها کمک شایانی می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین


print



rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
کد CAPTCHA
وارد نمودن کد